ListCampania electorală e aproape de final, deși pare că nici nu a început. Dezbateri “moi”, spoturi electorale de anii ’90, sloganuri de amatori. Dezbaterile electorale sunt mai puțin confruntări de soluții pentru problemele multe și reale ale țării și oamenilor ei, și mai mult atacuri reciproce și recitări de mărețe realizări trecute ale partidelor. Campania aceasta este un déjà vu. Principalele partide aflate în competiție au fost la guvernare, promisiunile lor au mai fost promise.

Afișajul stradal este, în campania acesta, la limita penibilului. Ca niciodată, am văzut în orașe panouri de afișaj complet goale, jalnice placaje în așteptarea unor eventuale portrete de candidați providențiali. Ceea ce ne transmite, de fapt, lipsa de interes a partidelor de a mai investi în acest tip de comunicare publică.

Campania electorală în mass media este puternic polarizată, televiziunile aliniindu-se fără putere de tăgadă de-a lungul faliilor afilierii politice a persoanelor care le controlează. Știi, din momentul în care apeși butonul telecomenzii, ce anume vei auzi. După cum spunea un cunoscut realizator de emisiuni TV, cei “de dreapta” ar trebui să vină la el în emisiune așa cum se duce el “la sfânta biserică: știu că nu mi se va întâmpla nimic rău și că mi-e bine” [1]. Această declarație rezumă cu claritate ceea ce orice telespectator cu un dram de educație media poate sesiza cu ușurință: un non combat evident al moderatorului față de invitații din tabăra “prietenă”, toate tunurile pe ceilalți, subreprezentați sau reduși la tăcere de un zgomotos val logoreic. Studioul nu este un loc de dezbatere, ci fie tribună cu roze, fie amvon de înfierare.

Televiziunile locale s-au pierdut în procesul de tranziție la transmisia digitală terestră. Din 17 iunie 2015, toate cele 402 licențe de transmisie terestră analogică au fost anulate, dar rețelele cu transmisie digitală n-au apărut. O parte din ele au “migrat” pe cablu, ajungând astfel la mâna operatorilor de rețele, politizați la fel de tare ca și proprietarii de media. Drept este că nici atunci când existau, televiziunile locale nu erau foarte influente, o largă majoritate (aproape 71%) a publicului declarând că nu privește niciodată programele lor [2].

Radiourile locale – mici și vulnerabile – sunt copleșite de marile rețele. Apetitul lor pentru acoperirea campaniei electorale este direct proporțional cu injecțiile de capital pe care le pot obține. De regulă, mici spre inexistente, ca și influența de care dispun în rândul publicului.

Emisiunile electorale nu sunt rentabile pentru media audiovizuale, pentru că audiența lor e mică, atrag obligații legale de echidistanță și tratament egal și expun radiodifuzorii la controlul mai riguros al CNA. De exemplu, în campania pentru alegerile locale, în care mediile locale chiar ar fi avut un cuvânt de spus , doar 279 de radiodifuzori din cei 1900 în funcțiune au decis să difuzeze programe electorale.

Tirajele în scădere constantă și dificulățile întâmpinate la distribuție (în România mai există doar circa 5000 de chioșcuri de presă) fac din ziarele tipărite un vehicul de campanie aproape vetust. Revenirea pe piața de tipărituri, în plină campanie, a “Cotidianului” și relansarea, într-un nou format, a “României Libere”, sunt evoluții atipice, care merită urmărite

Există o tendință clară de retragere a politicienilor din campania electorală în mass media clasice, generată atât de scăderea influenței acestora, cât și de costurile mari de producție.

Ramân la îndemână canalele din mediul online. În rețelele sociale, unde candidați și partizani se înfruntă în declarații pe picior de egalitate tehnologică, campania pare mult mai combativă. Tonul este mai aspru, (până la grobian) pentru că, în lipsa unui jandarm (rol jucat, destul de palid în acest sezon, de CNA, pentru audiovizual), adversarii simt că orice este permis. În plus, pe Facebook, publicul are acces direct la candidați și interacționează cu aceștia, și la bine dar, mai ales, la rău. Atitudinea prevenitoare a moderatorului nu mai există, astfel încât combatanții politici dau piept cu armiile de comentatori – onești cetățeni preocupați de soarta alegerilor, postaci cu simbrie sau troli din vocație. Scăpați de încorsetările standardelor jurnalistice (atâtea câte sunt) sau de controlul autorității de reglementare, furnizorii de conținut pot da frâu liber umorilor, frustrărilor și, din când în când, argumentelor. Exemplul alegerilor din Statele Unite, în care pe rețelele sociale au circulat masiv știri false, ar trebui să ne dea de gândit și să ne îmboldească spre o analiză serioasă a utilizării Internetului ca principal vehicul de comunicare politică și a modului în care presa profesionistă, “autoritatea competenței” pierde teren în fața notorietății virtuale a unor vectori de opinie adeseori anonimi sau cu false identități. Ar fi acesta un bun moment să ne întrebăm ce facem noi pentru educarea spiritului critic al consumatorului de media.

Ioana Avădani
Director executiv
Centrul pentru Jurnalism Independent
Expert Forum
(Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului Civil Response to Clientelism in Media – MEDIA CIRCLE, co-finanțat de Comisia Europeană, prin Civil Society Facility – Media Freedom and Accountability Programme).

Adaugă comentariu

Comentariile trebuie să facă referire la subiectul articolului.
Mesajele care conţin expresii licenţioase, atacuri la persoană, instigă la ură, rasism, xenofobie sau homofobie, ori aduc atingere altor persoane vor fi editate sau şterse.
Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe ocnamuresanul.ro
Autorul este singurul responsabil pentru comentariile postate pe acest site si isi asuma in intregime consecintele legale, implicit eventualele prejudicii cauzate, in cazul unor actiuni legale impotriva celor afirmate.

Ultimele ştiri

article thumbnailCumul de infracțiuni rutiere, reţinute în sarcina unui bărbat din Ocna Mureş.La data 21 mai a.c., în jurul orei 08.10 poliţiştii Secției 4 Poliție Rurală Ocna Mureș au fost sesizaţi de către un cetăţean, cu privire la faptul că, în dimineaţa...
article thumbnailIPJ Alba a organizat o acţiune cu efective mărite, în Ocna Mureş şi pe raza de competenţă a Secţiei 4 de Poliţie Rurală. Au fost aplicate 72 de amenzi, în valoare de peste 20.000 de lei şi au fost identificaţi 3 autori de infracțiuni. La data de 4...
article thumbnailPoliţiştii Postului de Politie Noșlac, l-au identificat, pe S.V.A. de 26 de ani, din comuna Noșlac, ca persoană bănuită de furtul sumei de 800 lei, dintr-o locuinţă din aceeaşi localitate.  La data de 16 aprilie a.c., poliţiştii Postului de Politie...
article thumbnailPoliţiştii din Alba caută o minoră care a plecat de acasă, din oraşul Baia de Arieş şi nu a revenit până în prezent. Persoanele care dețin informații care să ajute la găsirea acesteia sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau...
article thumbnailLa data de 03.02.2016, în jurul orelor 12.30, poliţiştii din Ocna Mureş l-au identificat pe B.D., de 39 de ani, care locuieşte fără forme legale în Ocna Mureş, în timp ce transporta 17 kilograme de cabluri din cupru, ce s-au dovedit a fi sustrase...
    More inComunicate IPJ  

    Ultimele comentarii

    Acum online

    Avem 82 vizitatori și nici un membru online

    Ziar Com