Avem un nou guvern, se discută din nou despre taxa auto şi despre transformarea acesteia în "taxă de mediu". Distinşii guvernanţi, vazându-se cu sacii-n căruţă, discută cu producătorii şi importatorii de maşini şi cu Comisia Europeană, mai puţin cu românii, plătitorii de taxe şi impozite. Taxa auto, aşa
cum există încă de pe vremea lui Boc, este ilegală. Instanţele sunt sufocate de cele peste 80.000 de procese pe rol, care se vor termina prin decizii împotriva statului. Chiar şi astăzi putem da în judecată statul pentru taxa auto, cu şanse mari de a câştiga, pentru că în continuare se face distincţie între o maşină înmatriculată în România şi una adusă din comunitate.
Ce vrea de fapt Guvernul?
Taxa auto vizează toate maşinile, indiferent de provenienţă, la prima vânzare în România. Cuantumul acestei taxe va fi în continuare extrem de mare pentru că nu au fost vizate niciodată rablele de peste 12 ani, ci maşinile second vechi de doar 3-4 ani, adică cele care concurează la preţ maşinile noi. Corect ar fi să taxeze în funcţie de cilindree, astfel ca taxa să se lege strict de emisiile de CO2 şi de noxe. De ce să nu luăm exemplu majoritatea statelor europene unde există un impozit anual bazat strict tocmaai pe emisiile poluante? Un astfel de impozit anual ar rezolva relativ rapid atât problema rablelor abandonate prin parcărie din oraşe, cât şi problema "bombelor pe roţi" care ar fi interzise în orice ţară civilizată. Protecţie socială nu înseamnă să taxezi cu mii de euro maşinile mai noi, pentru a permite unora să circule pe domeniul public cu ruginituri. Un impozit moderat pentru astfel de rable poate le-ar mai rări. Oricum, este o greşeală majoră să protejăm ilegal producţia de maşini din România printr-o barieră pusă importului de maşini second, în timp ce, cu un impozit gândit inteligent, statul ar putea sprijini în mod real producţia autohtonă de maşini.
Programul Rabla
Voucherele Rabla au influenţat negativ piaţa de maşini noi şi second-hand, aproape până la blocare. De fapt, s-a ajuns în situaţia în care statul subvenţionează industria auto deşi normal ar fi să investească infrastructură, de exemplu. Cu cei 160.000.000 de euro pe an s-ar putea face câte ceva atât pentru mediu cât şi pentru infrastructura necesară producătorilor auto: autostrăzi, noduri de cale ferată, drumuri de acces, alimentare cu energie electrică, canalizare, etc. În alte ţări aşa procedează guvernele pentru a atrage investitorii. Acesta ar fi într-adevăr un ajutor acordat inteligent, care ar permite reducerea costurilor producătorilor şi furnizorilor de piese, permiţând şi pieţei auto să-şi revină.
În final ţin să le reamintesc actualilor guvernanţi că oamenii au mai ieşit în stradă manifestând împotriva aceastei taxe. Acesta este motivul real pentru care a fost suspendată de "foştii". Guvernul Ponta insistă totuşi pe această taxă ilegală. De ce? De şmecher?
Comentarii
RSS pentru acest articol.